4 steg i att utveckla IT-produkter

januari 1, 2021

Att hålla jämna steg med den snabba digitala utvecklingen är inte alltid lätt, speciellt om du inte är tekniskt lagd. Dock måste du inse fördelarna med tekniken för att se vilka tillgängliga metoder som finns för att hjälpa ditt företag att växa. För att attrahera nya kunder kan du behöva tillämpa en annan utvecklingsmodell än den som ofta bygger på den klassiska vattenfallsmodellen. Innovativa IT-produkter kräver nämligen innovativa utvecklingsmetoder som bygger på MVP (Minimum Viable Product). Denna utvecklingsmetod, som i princip går ut på att samla in feedback från användarna, kombinerar väl med stegen som presenteras härnäst. Här presenteras de grundläggande stegen för att utveckla konkurrenskraftiga IT-produkter:

  • Undersök din målgrupp.
  • Välj ett problem att lösa.
  • Utveckla och finslipa din lösning.
  • Granska och publicera.

Läs vidare för att se hur dessa enkla steg hjälper ditt företag!

Utveckla konkurrenskraftiga IT-produkter: 4 steg

1. Undersök din målgrupp. Du behöver undersöka din målgrupp för att se vilka problem som kan lösas. Till att börja med behöver du ha en liten grupp kunder innan du kan utveckla en högkvalitativ IT-produkt. Kom ihåg att alla produkter har en sak gemensamt, de löser nämligen ett problem som folk är villiga att betala för. Detta innebär att du behöver undersöka vilka problem din målgrupp har genom att utforma frågor och utföra observationer. Till exempel kan du skicka utformade frågor till en lista på e-postmottagare och analysera svaren.

2. Välj ett problem att lösa. När du har fått idéer från dina kunder är nästa steg att välja ut ett problem att fokusera på. Vilket problem ska du välja? Det bästa alternativet är inte alltid det som flest människor nämner. Begrunda om du själv skulle köpa din produkt om du vore kund. En annan faktor att ta hänsyn till är dina tekniska kunskaper och praktiska möjligheter att utveckla en viss produkt. Ännu en faktor som är avgörande är hur konkurrensen ser ut. Låt inte konkurrensen skrämma dig eftersom det bekräftar att det finns en marknad för liknande produkter. Din utmaning blir att utveckla en bättre lösning än dina konkurrenter.

3. Utveckla och finslipa din lösning. Baserat på vilket problem du vill lösa är frågan vilken form av lösning du vill utveckla. Vilken typ av IT-produkt vill du skapa? Du har chansen att dra nytta av din kreativitet och fantasiförmåga för att skapa en framgångsrik produkt. Dock är det avgörande att välja rätt format för din produkt för att inte riskera att den floppar. En nyckel är att designa en användarvänlig IT-produkt som är lätt att förstå och utan risk för att någon ska känna sig överväldigad.

4. Granska och publicera. I det sista steget bör du granska och revidera din produkt innan lansering. Detta gör du genom att låta personer som motsvarar din målgrupp testa den. En rekommendation är att låta minst tio personer utföra ett fullständigt test på dess användbarhet och hur den upplevs generellt. Att använda fler än tio personer för att upptäcka alla potentiella missar i användbarhet och buggar behövs normalt sett inte. I likhet med MVP så kan insikterna från dessa användartest påverka vad som byggs härnäst. Efteråt är allt du behöver göra att justera din produkt och göra ett nytt användartest. Denna process är iterativ.