Placera din hemsida väl i Googles sökmotor

mars 23, 2021

Sökmotoroptimering, eller SEO som det också kallas, handlar om att förändra innehållet på din hemsida så att den syns bättre i Google och andra sökmotorer. Ju högre upp din webbplats hamnar i sökresultaten desto fler besökare kommer du att få på hemsidan. Sökmotorerna går igenom internet och samlar information om hemsidor, därefter rankar de dem baserat på olika rankningsfaktorer, vilket avgör var i sökresultaten de hamnar baserat på en viss sökfras.

Med hjälp av tjänsten Wincher kan du spåra din hemsidas sökord och få dagliga uppdateringar. Du kan här hålla bra koll på dina konkurrenter, göra analys av sökord och skapa egna PDF-rapporter. Sökmotorplaceringarna uppdateras varje dag, vilket gör att du inte behöver missa några rankningsförändringar. Du kan även göra en sökordsanalys för att på så vis få reda på vad dina målgrupper använder för ord när de söker på Google.

Google dominerar sökordsmarknaden

Nyligen avslöjades att Google får var fjärde annonskrona på den svenska marknaden. Svenska annonsörer spenderade tio miljarder kronor på sökordsmarknadsföring under 2017, och sex miljarder året innan. En del av dessa pengar går till byråer som arbetar med sökordsoptimering, medan övriga resurser går till inköp av sökord.

Hjälp från människor

Googles algoritmer är vad som har gjort den till en så populär sökmotor, men algoritmerna gör inte alltid ett tillräckligt bra jobb. På sista tiden har Google varit tvungna att ta hjälp från människor för att säkerställa att olämplig information inte visas högst upp i sökresultaten. Att söka på ordet “vaccin” får exempelvis inte ge träffar som hävdar att vaccin ger autism, vilket är en vida spridd konspirationsteori som lett till att många slutat vaccinera sina barn.

När det gäller olika kändisar som Britney Spears har Google ändrat på reglerna kring vilka sökord som ska föreslås. Algoritmerna har tidigare fokuserat mer på skandaler kring kändisar än på deras musik. Det har dock också uppkommit kritik mot Googles nya metod att tillåta mänsklig påverkan på vilka sökresultat som kommer högst upp i resultaten. Kritikerna menar att detta kan resultera i att det är de anställda på Google som avgör vad användarna tycker och tänker i olika frågor.

Bevaka sökord

Google Alerts är en tjänst du kan använda i samband med din sökmotoroptimering. Här kan du sätta upp en bevakning på sökord kring ditt företag och får då ett e-postmeddelande varje gång det kommer upp ett nytt sökresultat kring dessa sökord. Om du driver ett företag är det också viktigt att vårda relationer med föreningar, leverantörer och samarbetspartners. För att ditt företag ska ses som trovärdigt behöver du visa upp relationerna på internet.

Dina lokala kunder utvärderar dig från de samarbeten du gör med andra företag, och Google utvärderar på samma sätt din hemsida beroende på vilka som länkar till och pratar om den. Om din hemsida får relevanta inlänkar från bra hemsidor med hög trovärdighet så kommer din egen hemsida att placera sig bättre i sökresultaten.